BRA MAT I BARNEHAGEN

Måltidene i barnehagen utgjør en betydelig del av barns totale kosthold. I vår barnehage har vi lagt til rette for at barna skal få gode vaner når det gjelder mat, måltider og hygiene.

Hos oss får barna lunsj hver dag hvor vi valgt et brød som er sammensatt av 57% grove kornsorter og inneholder lite sukkerstoffer.

Vi har et rikt utvalg av pålegg, og hver dag har vi: makrell i tomat, leverpostei, hvit-og brun ost, salami, svartpølse, skinke, smør og prim med jern eller syltetøy(med lite sukker). Serverer også alltid paprika, agurk, tomater og druer/bananer. Selvfølgelig varierer vi med noen av påleggene og bytter gjerne til f.eks fiskepudding, egg, pultost, honning... :)

til vårt fruktmåltid serverer vi barna knekkebrød med valgt pålegg og smør. Og vi serverer frukt/grønnskasfat med f.eks epler, gulerot, druer, pærer, blomkål, appelsin, banan, agurk, paprika, sukkererter tomat, melon..... :)

I disse dager driver vi å utarbeider vår egen oppskriftsbok, hvor hovedfokuset vil være på det grove og sunne: vafler, pannekaker, rundstykker, supper....

Ved bursdagsfeiringer får bana velge mellom smoothie, is eller muffins med blåbær eller gulerot, namm namm :)