Sikring av barn i bil

Å sikre barna i bilen er viktig for å ivareta barnas sikkerhet. Det er også påbudt. Dessverre slurver fortsatt altfor mange foreldre og besteforeldre med å påse at barna er forsvarlig sikret i godkjent utstyr når de legger ut på veien. Dette gjelder for en god del norske familier – samtidig som det også gjelder barn i innvandrerfamilier.

Trygg Trafikk og Statens vegvesen har laget en ny informasjonsfolder om sikring av barn i bil, på seks språk. I tillegg til norsk og engelsk, er de enkle reglene og prinsippene for forsvarlig sikring presentert på arabisk, somali, tigrinja og polsk:

Slik sikrer du barn i bil

How to secure children in cars

Sposób zabezpieczenia dziecka w samochodzie

Sida loosugo amaanka caruurta gaariga saaran

ኣብ መኪና ብኸመይ ናይ ህፃናት ድሕንነት ይሕሎ

هذه هي الطريقة التي تؤمن بها الأطفال في السيارة

Informasjonsfolder kan lastes ned/leses her: https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/nyttige-brosjyrer-om-barn-bil/

Vi håper at så mange som mulig som er i jevnlig og tett kontakt med nybakte foreldre og småbarnsforeldre vil hjelpe oss å spre denne kunnskapen.