Normal barnehagedrift

Kl. 16, lørdag 25. september, ble de aller fleste nasjonale smittevernstiltak fjernet.

Vi forholder oss ikke lenger til trafikklysmodellen, og denne skal nå kun brukes i helt spesielle tilfeller, etter lokale vedtak. Den enkelte kommune kan fortsatt bruke trafikklysmodellen hvis det oppstår store og uoversiktlige smitteutbrudd, men dette er i unntakstilfeller. Hovedregelen er vanlig drift av barnehager og skole.

Barn blir svært sjelden alvorlig syke dersom de blir smittet, og nå som den voksne befolkningen i stor grad er vaksinert, og en stadig økende andel ungdom får vaksine, er det ikke lenger nødvendig med strenge tiltak i barnehagen.

De grunnleggende smittevernrådene skal fortsatt følges, understrekes det på Utdanningsdirektoratets (Udir) nettsider:

1. Syke personer skal ikke være i barnehagen. Det aller viktigste smitteverntiltaket er at syke personer holder seg hjemme.

2. God hygiene. Hostehygiene er viktig for å begrense dråpesmitte, mens håndhygiene er viktig for å hindre kontaktsmitte.

3. Godt renhold. Godt renhold forebygger kontaktsmitte.