Informasjon til foreldre om koronaviruset

Foreløpig er det ikke påvist koronasmitte i Ringsaker, men med tanke på utviklingen vi har sett i smittespredningen internasjonalt og nå også i Norge, er det mange som er bekymret og som har spørsmål rundt hvordan de skal forholde seg til koronaviruset.

De aller fleste som blir smittet av koronavirus, blir ikke alvorlig syke. Barn kan imidlertid bli redde når de hører om koronavirus.

Det er viktig at barna får opplæring i god håndhygiene og hostehygiene. Videre anbefaler vi at dere snakker med barna om sykdommen.

Hva skjer dersom smitte påvises i Ringsaker?

Ringsaker kommune følger råd fra nasjonale myndigheter, og det innebærer at barnehager og skoler holdes åpne med mindre rådene fra myndighetene endres.

Dersom det påvises smitte hos et barn i Ringsaker, vil kommuneoverlegen følge opp og iverksette nødvendige tiltak. Folkehelseinstituttet sin hjemmeside inneholder oppdatert informasjon om hva man skal gjøre dersom man mistenker smitte i familien.

Hva kan du gjøre for å forebygge smitte?

God håndhygiene og hostehygiene, både hos syke og friske, er viktig for å hindre smitteoverføring. Se Folkehelseinstituttet sin hjemmeside for oppdatert informasjon om smitteforebygging

--> https://www.fhi.no/