Pressemelding fra Ringsaker Kommune

Stavsberg barnehage er tilbake på gult nivå f.o.m. kl 15.00 idag. Det betyr at vi f.o.m. mandag 07.09. går tilbake igjen til vanlige åpningstider fra kl. 0700-1630. Les pressemeldingen fra Ringsaker Kommune:

Gjenåpner i Ringsaker

Tiltakene som ble iverksatt 31. august har bidratt til at en nå har bedre oversikt over smittesituasjonen i regionen enn en hadde på mandag.

– Etter en helhetsvurdering opphever nå kommuneoverlegene samtlige av de midlertidige tiltakene. Det betyr at vi fra og med kl. 15.00 i dag har samme retningslinjer som resten av landet, sier kommuneoverlege Cecilie Blakstad Eikenes.

Skoler og barnehager åpner igjen på gult nivå

Fra og med mandag 7. september gjeninnføres gult nivå for skolene og barnehagene i Ringsaker, slik det var ved skolestart. Gult nivå betyr at hele skoleklasser og avdelinger kan være samlet, men at barnehagene og skolene må fremdeles ha flere tiltak for å redusere kontakt mellom elevene.

Åpner for fritidsaktiviteter for barn og unge

Når tiltakene oppheves i dag, betyr det at også fritidsaktiviteter for barn og unge under 19 år kan starte igjen.

Besøk på sykehjem

Sykehjemmene i kommunen åpnes også for besøk igjen.

– Retningslinjene for besøk ved sykehjem som gjaldt før nedstengingen gjelder fortsatt. Dette innebærer blant annet at besøk må være avtalt på forhånd, at de som har vært utenlands skal vente i ti dager før de drar på besøk, og at man skal holde minst en meters avstand til den man besøker. I tillegg vil jeg anbefale at man fortsatt er forsiktig med besøk på sykehjem dersom man har tilknytning til utbruddet eller har vært i situasjoner med økt risiko for smitte, sier Blakstad Eikenes.

Situasjonen i Ringsaker

De siste 14 dagene har det kun vært et påvist tilfelle i Ringsaker, men flere i kommunen er satt i karantene. For å hindre smittespredning er det helt avgjørende at de som er satt i karantene og isolasjon overholder dette de dagene de er pålagt det.

Arrangement

Arrangementsbegrensningen på maks 50 personer oppheves. Nasjonale retningslinjer er stadig gjeldende.

Viktig informasjon

Kommuneoverlegen minner også om at man må holde seg hjemme og melde seg til testing dersom man er syk, også ved helt milde symptomer som sår hals eller tett nese. Dette er spesielt viktig når det er økt smitte i området. Risikogrupper anbefales fortsatt å utvise økt forsiktighet de neste par ukene.